Text av SEKOSJ
2019-10-17
Seko ökar trycket på personalplaneringen.
Situationen på SJs planeringsavdelning är ohållbar både för dem som arbetar där och för åkandepersonalens kalendrar.
Schemat som åkandepersonalen tjänstgör på är den sista länken i en lång kedja av sena leveranser och kvalitetsbrister. Inte beroende på att personalen inte anstränger sig, utan beroende på att det enligt Seko saknas förutsättningar. Omritade turer och ihopbyggda turer på kort varsel blir resultatet.
Seko SJs schemagrupp bjöd därför in ansvariga från SJs personalplanering till ett möte för att diskutera den akuta situationen. SJs förklaring var den akuta bristen på åkandepersonal. Deras beräkningar av tillgänglig personal stämmer inte.
Registrering av övertid-och blanketter är ytterligare ett problemområde som aldrig verkar ordna upp sig. Brott mot gällande avtal har blivit en norm. Sekos SJ återkommande krav på divisionsledningen har nu lett till att en arbetsgrupp ska bildas för att en gång för alla komma till bukt med problemen.
Tyvärr kommer inte problemen att sluta med sommaren. Att SJ räknat med att Rapid redan skulle ha varit i bruk har skapat en situation inom SJ där personalplaneringen har personal och en organisation anpassat efter ett annat sätt att arbeta. Detta tillsammans med brister i nuvarande datasystem bidrar till kvalitetsbrister på materialet som ska ligga till grund för T20.
Seko SJ efterlyser därför ett tydligt ansvarstagande från divisionsledningen tillsammans med kraftfulla åtgärder för att komma tillrätta med de brister i arbetsmiljön som råder på personalplaneringen och i åkandeverksamheten.
Har ni synpunkter på er arbetssituation eller schema, vänd er i första hand till er gruppchef som har arbetsmiljöansvaret.