SJs privatresekort är enligt oss en förmån som sannerligen kan anses vara en stor fördel med att jobba på SJ jämfört med att arbeta för andra tågoperatörer då det med hjälp av detta går att ta sig till i stort sett alla landsdelar för en relativt billig peng och man dessutom får dryga rabatter på interrailkort genom sitt privatresekort. I år har regelverket runt privatresekortet stramats upp något, och vid första anblick såg denna uppstramning ut som en kraftig försämring och det uppstod också en del oklarheter angående bokning av kostnadsfria biljetter till bland annat Uppsalapendeln. Efter att ha bollat saken med personer som befinner sig närmare där besluten angående privatresekortet tas så kan vi konstatera att uppstramningen inte innebär en direkt försämring, åtminstone inte om man tittar regelboken. När det kommer till oklarheterna gällande kostnadsfria biljetter så är det så att uppdateringen av biljettsystemet har blivit försenad vilket gjort att det inte gått att boka några sådana biljetter, vilket dock ska vara åtgärdat och gälla fr.o.m. 21/2.
De eventuella försämringarna som vi såg vid första anblick är som sagt inte direkta försämringar utan i praktiken blir det snarare fler tåg som man kan åka med. Däremot så fanns det ju tidigare möjlighet att boka biljett med sk. förbjudna tåg då ingen spärr fanns i systemet vilket ju såklart emellanåt satte kollegor i en knepig situation där de enligt regelboken skulle klargöra att det var ett förbjudet tåg och de konsekvenser som detta kunde medföra, om man har den möjligheten i åtanke så blir det ju alltså en viss minskning av antalet platser nu, men enligt regelboken så blir det fler. Dock har en marknadsanpassning av hela arrangemanget skett då vissa tåg som är särskilt attraktiva runt jul, nyår, midsommar och påsk exempelvis kommer att vara utan bokningsbara platser för den med privatresekort. Dvs. tåg där SJ med garanti kommer sälja alla platser till fullt pris vill de inte släppa platser på till rabattåkande personal. Utöver detta är det mesta någorlunda frid och fröjd. Vad vi däremot uppskattar mindre är reglerna för hur man får tillgång till första klass privatresekort. Detta baseras nämligen på lönenivåer och reglerna sattes för längesedan, på den tiden då SJ var en del av den europeiska järnvägsunionen. SJ har helt sonika valt att fortsätta med samma praxis. Att ett mindre antal personer kan få tillgång till första klass privatresekort är såklart givet då platserna är färre (ca 20 % av platserna), men att detta är förbehållet de som redan har högst lön är enligt oss helt fel. Det borde, enligt oss, istället vara de 20 % av SJs medarbetare med de lägsta inkomsterna som skulle erbjudas möjlighet att köpa första klass privatresekort av rena rättviseskäl. Det vore en snygg personalpolitik att visa att det är betydelsefullt vad de ”på golvet” gör, även om det inte syns så tydligt i lönekuvertet. Det kommer dessutom fr.o.m. juni att finnas möjlighet att uppgradera sin resa till första klass i mån av plats vilket kommer kosta 100 SEK i IC, 200 SEK med snabbtåg samt 1000 SEK med nattåg och detta är ju rimligt att de som har högre lön inom företaget har råd att göra istället för att de har första klass privatresekort redan från början.
Som avslutning så är det som sagt en kanonförmån, kanske främst för de som har vänner och familj utanför Stockholm, att privatresekortet finns och även om vi har ett drömscenario där det är fritt för oss att åka på tågen både i Sverige och Europa igen så är det fortfarande mycket som är bra med det nu. Däremot kommer vi att lyfta rättviseaspekten i vår kontakt med SJ och pusha för att man i denna fråga vänder på kung Keops pyramid.